Trends & forventninger til 2019

2019 er for alvor skudt i gang, og vi lægger 2018 bag os, der har budt på masser af udvikling og nye muligheder for at give vores kunderne større værdi, på kortere tid og til en lavere pris end tidligere muligt.

Vi har forsøgt at kigge ind i Blue Docks krystalkugle. Læs nedenfor hvad vi forventer 2019 byder på i forhold til SharePoint, Office 365 og digitalisering generelt.

 

SharePoint og Office 365

Vi bevæger os hastigt tættere på, at Office 365, som standard, kan levere et fuldt intranet med mindre behov for IT-konsulenter. De nye “Modern” pages og sideskabeloner kan med meget få midler skræddersyes, så de matcher de fleste organisationers behov.

Selvom implementering af det visuelle design til stadighed kræver IT-konsulenter, vil dette også simplificeres yderligere, når vi i Q1 har vores designkonfigurator til Modern Sites klar.

 

“Standard” intranet løsninger i 2019

In-a-box-intranet løsningerne er med rette stadig populære, men ofte er de fleste in-a-box løsninger ikke specielt fordelagtige for kunderne:

  1. Office 365 udvikler sig i langt de fleste tilfælde hurtigere, end de fleste in-a-box løsninger kan følge med. Det betyder, at du får en løsning, som kan være forældet ved levering.
  2. Mange af in-a-box løsningerne benytter ikke ”Modern Sites” eller den “moderne” editor til nyhedsoprettelse, men har i stedet udviklet deres egen måde at håndtere nyheder på. Det giver dårligere fleksibilitet for kunden og løsningen kan ikke følge Microsofts opdateringer.
  3. Løsningen fungerer ikke sammen med Microsoft Mobile App til at vise nyheder, dokumenter, finde kollegaer osv.
  4. Mange af løsningerne indeholder +100 ekstra special udviklede komponenter, hvilket kan virke attraktivt. Problemet er, at kunden hurtigt er bundet på én og samme leverandør. Ønskes der tilpasninger udenfor leverandørens “standard”, så bliver det ofte meget dyrt.
  5. At skifte leverandør er nærmest umuligt, da kunden har købt ind på leverandørens “standard”. Det betyder, at du som kunde skal starte helt forfra, hvis du ønsker en anden leverandør. Hvis du har lagt alle Jeres dokumenter og informationer på platformen, kan det hurtigt blive meget dyrt.

 

Vores anbefalinger hvis du skal i gang med etablering af intranet i 2019:

  1. Sikre at teknikken bag intranettet er 100% standard. Det er fint, at præsentationslaget er speciallavet, men fundamentet skal baseres på standard.
  2. Nyheder skal baseres og oprettes i “Modern sites”
  3. Undersider skal baseres på Modern sites og Teams
  4. Hold jer uafhængig af jeres leverandør. I skal kunne trække på specialister fra forskellige virksomheder og ikke lægge alle æg i en kurv
  5. Skab et levende intranet og tilpas det løbende, når I har set hvad, der virker i jeres organisation

Hvis I ikke selv er eksperter, så kan det nogle gange være en god ide at få en second opinion for at sikre om den løsning I får etableret også understøtter fremtiden og implementeres korrekt – Blue Dock tilbyder 4 timers gratis og uforpligtende “Second Opinion analyse“.

 

Digitalisering og special applikationer

2018 var året, hvor mange specialapplikationer flyttede ud af SharePoint og over til PowerApps og Flow, men i endnu højere grad til “Azure web apps”.

Azure web apps er baseret på Microsoft datacenter – Azure – og er en del af Office 365. Det betyder, at du som bruger får ét og samme login, let integration til SharePoint, Dynamics med mere. Derudover får du en fantastisk god platform til udvikling af online applikationer, som fungerer perfekt til både mobile og desktop platforme.

 

Hvornår skal man udvikle en Azure web app fremfor at implementere det i SharePoint, Powerapps eller andet?

Special udviklede web apps i Azure har mange fordele og én af de væsentligste er 100% frihed. Derfor benytter vi typisk web apps udviklet i Azure i alle tilfælde, hvor kunden har behov for at digitalisere et specifikt forretningsbehov og proces og samtidigt sikre en brugervenlig platform.

 

Eksempler på Azure apps som vi lavede i 2018:

  • Servicedesk
  • Timeregistrering
  • Indrapportering af nøgletal
  • Pipelinestyring
  • Facility management (mobil)
  • On/off boarding proceshåndtering
  • Kvalitetsstyring
  • CV database

Og meget andet.

 

Hvorfor ikke bare bruge Powerapps:

Powerapp’s er på papiret rigtig gode, men ofte ser de ikke særlig godt ud og man møder meget hurtigt begrænsninger for selv de mest basale behov.

Derudover har Powerapps altid været dyrere at implementere end en Azure Web applikation, da man typisk bruger langt flere ressourcer på at arbejde udenom de begrænsninger, som Powerapps har for at kunne imødekomme kundens behov.

Oplevelsen for slutbrugeren er også dårligere (i de fleste tilfælde decideret uacceptabel).

 

Så resultatet med en Powerapps fremfor Azure webapps er:

  • Højere pris
  • Dårligere brugervenlighed
  • Flere kompromiser
  • Dårligere løsning

 

Hvad koster en Azure web app typisk:

De fleste af de løsninger, vi har implementeret ligger på omkring 90.000 kr. og op til 250.000 kr., også selv for de store løsninger, der tidligere kostede 2-3 millioner for at implementere.

 

Blue Dock glæder sig til endnu et spændende år med masser af udfordringer og gode projekter med vores kunder :-).